|
Post by Latu on Feb 1, 2011 12:57:19 GMT 3
Lumon omat sivutKutsutaan: Lumo Syntynyt: 4.1.2011, VHKR Sukupuoli: tamma Rotu: colorado ranger Säkäkorkeus: 152 cm väri: ruunikko spotted blanket Koulutustaso: KO: heA RE: 80 cm, westernin perusteet Kasvattaja: Latun Talli Omistaja: Latun Talli Hoitaja: Miltsu, joka myöskin kirjoittaa hoitokirjaan.
|
|
vivie
Vakiovieras
|
Post by vivie on Feb 6, 2011 15:51:50 GMT 3
Aamulla, ilmaannuin tallille jo seitsemän jälkeen. Lumo oli karsinassaan syömässä, ehtisin harjata sen huolellisesti. Asettelin riimun vastaan hangottelevan nuorukaisen päähän ja nostin riimunarun sen selän päälle. Harjalaatikossa oli hieno valikoima melko uusia harjoja, joilla oli hyvä aloittaa. Pyörittelin kumisukaa Lumon sään kohdalla jatkaen siitä hitaasti koko loppu hevoselle. Pikkuruinen siro pää nyökki tyytyväisesti. Tamma oli todella kiltti ja kuuliainen niin pieneksi, vaikka osasikin joskus olla todellinen huligaani. Nostelin kavioita, vaikka ne oli ilmiselvästi jo putsattu. Se tuotti vielä hankaluuksia. Pikkuhevonen nojasi päättäväisesti minuun kellahtaen lopulta kyljelleen. Siinä oli minunkin harjaukseni taas ihan hukkaan heitettyä aikaa! "Viveca, sinäkö siellä?" huusi Irina toimiston ovelta. "Joo" vastasin aloittaen harjausoperaation alusta nosteltuani vielä ongelmallisen kavion uudelleen. "Viedään kohta hevoset ulos!" nainen jatkoi sulkien oven. Laitoin sukaan vauhtia. Pyyhin pikaisesti Lumon silkkisen karvan viimeistelyharjalla ja olin valmis. Rapsuttelin aikani kuluksi tamman pikkuruista selkää. "Onko tuo Lumon pakki? Joku voi vaikka kompastua siihen! Nyt KIIREESTI viemään se paikoilleen!" Irina käskytti. Vein laatikon hyllylle. Otin samalla mukaani narun. Sujahdin Lumon karsinaan "Nopeasti nyt, vielä on paljon tekemistä!" hoputettiin käytävällä, kun jahtasin piskuista tammaa ympäri karsinaa. "Okei tullaan" vastasin hilaten pomppivan Lumon perässäni. Irina talutti edelläni Annua, Sandra Geislaa sekä Faksaa. Nelikko laskettiin tarhaan riehumaan, minulla oli muuta suunnitelmaa Disnin varalle. Verlyn tulikin juuri sopivasti! Kieltäydyin kohteliaasti avustamasta maneesin lannanluontiurakassa (anteeksi vain).
Palasimme vasta hieman illemmalla jäältä ja olin jo joutua auttamaan kahvion kanssa. Latu pelasti kuitenkin pyytämällä Lumoa kouluttamaan. Mies oli taluttanut nuoren hevosen kentälle. Luvassa olisi näköjään juoksutusta. Istahdin aidalle keikkumaan ja katselin kuinka siro, kauniinvärinen tamma ravasi liidokkaasti melko hyvin ympyrää. Tätähän olikin harjoiteltu! Monta monta kertaa olin juossut sen vierellä, kun eipä neiti oikein vielä hommaa hallinnut. Nykyään kaikki alkoi onnistua jo ihan ilman apuakin. Tyydyin keikkumaan aidalla ja olin pudota muutamaan kertaan. Lumo oli vielä kuitenkin sen verran nuori, että Latu hidasti sen muutamien laukkojen jälkeen käyntiin. "Talutatko vähän aikaa?" tämä kysäisi ojentaen jo samalla liinan käteeni. Kävelin muutaman kerran pihan ympäri. Disni kuitenkin alkoi keulia tarhassaan, joten vien pikkuneidin talliin. Siellä se sai vielä kuninkaallisen kohtelun, ennen lähtöäni ehdin käydä laskemassa sen vielä hetkeksi ulkoilemaan.
vivie 6. helmikuuta sori tänään on ollut vähän kiirettä nämä oli molemmat todella lyhyitä.
|
|
|
Post by miltsu on Nov 2, 2011 21:55:47 GMT 3
Ajoimme äitin kanssa tallin pihaan! Hyppäsin autosta pois ja sanoin äitille moikat! Lähdin kävelemään kohti tallia josta kuuluikin hevosten ihanaa hirnahtelua! Astuin talliin ja kävelin karsinoitten ohi hitaasti katsellen. Tulin sitten karsinan eteen jossa oli ihan Lumon näköinen hevonen! Puhusin siinä itsekseni enkä huomannut edes että puhuin ääneen! Yksi tyttö en tiennyt nimeä tuli siihen viereeni ja sanoi: Se on Lumo! Nyökkäsin vastaukseksi koska en uskaltanut sanoa mitään! Avasin karsinan oven hitaasti ja varmasti! Astuin yhden askeleen verran karsinan sisälle. Katsoin Lumoa hetken ja laitoin hitaasti kateni hevosen kaulalle! Silitin siinä häntä sen 3-5 minuuttia. Mielestäni Lumo oli todella ihana! Päätin että laitan sen käytävälle että voisin harjata sen! Kun olin siirtänyt Lumon nii katselin hetken ympärilleni ja huomasin kun sama tyttö toi pari harjaa ja kavio koukun! Tyttö sanoi: Tässä sulle parit harjat! Sanoin: Kiitos ja otin harjat vastaan! Aloin harjaamaan ja olin todella rauhallinen, koska olin lukenut Lumon luonteen tuhat kertaa läpi ja muistan että hänen kanssaan täytyy olla rauhallinen! Harjasin siinä sen 20 minuuttia ja ehtisin ottaa kaviotkin! Päätin siinä sitten että tänään en tee muuta kun harjailen! Mutta kun olin harjannut mitä nyt? Sama tyttö taas tuli ja sanoi että ''Voisitko viedä Lumon ulos?'' Vastasin: Kyllä! Hain sitten Lumolle ulkoloimen ja laitoin sen sen päälle! Laitoin kaikki kleksut kiinni ja lähdin taluttamaan Lumoa kohti tarhoja! Katselin hetken ja siellä ei ollut kun yksi tarha vapaana , eli sinne siis! Lumo käveli perässäni katsellen ympärilleen! Huomasin että se oli vähän rauhaton joten menin kävelemään sen pään vierelle ja pidin riimunnarusta kovin kiinni! Silitin sitä ja puhusin sille rauhoittavasti . Kun olin tarhan portilla talutin Lumon sisään ja laitoin vähän porttia kiinni! Päästin Lumon irti! Kävelin portille ja suljin sen! Jäin sitten vielä katsomaan kun hän siellä tarhassa iloisesti piahtaroi! Lähdin sitten talliinpäin! Soitin siinä matkalla äidille ja hän sanoi että on jo matkalla! Menin sitten talliin ja siellä katselin paikkoja! Pääsin ihan vahingossa johonkin huoneeseen jossa oli varusteita, oho tämähän on varustehuone! Menin sisään ja löysin Lumon varusteet! Lähdin sitten kun kuulin auton ajaen pihaan! Menin ulos ja huomasin että se oli äiti! Menin autolle ja avasin oven! Istuuduin etupenkille ja sanoin äidille: Haluan tänne huomennakin, voitko tuoda mut?! Äiti nauroi ja vastasi: Joo jos noin kovin haluat! Lähdimme sitten kotiinpäin!
|
|
|
Post by miltsu on Nov 5, 2011 20:06:29 GMT 3
Ajoimme äitin kanssa tallin pihaan. Nousin autosta ja kiiruhdin äkkiä talliin. En kerennyt sanoa edes moikat äitille! Kävelin Lumon karsinalle ja oho siellähän se mässäsi ruokiaan. Päätin siitä karsinan ulkopuolella katsellessa Lumoa että en tänäänkään mene ratsastamaan. Vaan tutustun Lumoon ihan rauhassa vaikka taluttaessa sitä kentällä tai muuten vaan touhuillessa sen kanssa. Sitten katsosin mikä jalkojeni vieressä oli. Siinähän oli Lumon harjapakki. Otin Lumon käytävälle kiinni ja otin fleecloimen pois Lumon päältä! Sitten otin kumisuan pakista! Aloin harjaamaan kumisuan kanssa pyörittävin liikkein! Lumo taisi tykätä siitä kun laski päänsän rennosti alas. Kun olin veränyt koko hevosen kumisuan kanssa. Niin otin pölyharjan ja harjasin häntä siinä. Harjasin jalat ja otin jo kaviot! Päätin sitten että menen kentälle taluttamaan Lumoa! No otin sitten riimunnarun ja kiinnitin sen riimuun. Irrotin muut klempsut ja lähdin kentälle! Siellä kentällä taluttaessa Lumo katseli ympärilleen ja oli vähän rauhaton. Puhuin sille ja silitin sitä rauhoittaen sitä! Sitten kun olin taluttanut sen 15 minuuttia ja selvinnyt parista pelästymisestä nii lähdin takaisin talliin! Tallissa laitoin Lumon kiinni käytävälle ja harjasin sen vielä kerran! Siinä harjatessa mietiskelin että tänään meni tosi hyvin vaikka Lumo pari kertaakin pelästyi ja minä olen ollut tosi rauhallinen! Kun olin harjannut Lumon niin laitoin sille takaisin loimen ja vilkaisin karsinaa! Karsinassa oli vielä heiniä joten laitoin Lumon vielä karsinaan että hän saisi syödä heinät pois! Sitten pistin harjapakin kiinni ja kääntysin ympäri ja oho sama tyttö joka auttoi minua jonkun verran viime kerralla oli siinä nenän edessäni! Hän kysyin minulta: Voisitko mitenkään nyt kun olet täällä niin viedä Lumon ulos ja putsata sen Boksin! Vastasin myönteisesti ja otin karsinan edestä Lumon ulkoloimen! Kun loimi oli Lumon päällä niin lähdin sitten taluttamaan sitä kohti tarhaa joka oli vapaa! Päästin lumon sinne tarhaan iha itsekseen, koska luotin että hän menisi sisään eikä jyräisi minua ja lähtisi omille teilleen! Menin sitte talliin ja otin sitten talikon ja kottikset. Menin sitten Lumon karsinalle ja aloin putsaamaan! Putsasin siinä karsinaa sen vajaat 25 minuuttia ja siinä ajassa ehdin hakea jo lisää turvetta! Sitten menin katsomaan ulos että onko öiti tullut koska sopisimme että hän tulee hakemaan puoli kolme! No sitten sielä huristelikin auto pihaan ja se oli äitini! Menin autolle ja avasin oven! Istuuduin etupenkille ja hymyilin äitille! Sanoin sitten: Moi äiti! Äiti vastasi: Moi moi! No mites tänään? Vastasin: Hyvin tai oikeastaan tosi hyvin! Äiti: hyvä sitten Lähdimme sitten kotiin!
|
|