Is This My Dream?
12.08.2011
Seison laukku kädessäni jonkin sortin maalaistallin pihassa.
Voi helkkari, olen ihan yksin tällaisessa uudessa paikassa hevosten keskellä. Nyt alkaa itsetuntokin hiipua pois. Mähän oon kohta ihan valkonen! Toljotan paikkaa toistamiseen. Hienolta se näyttää, ihmettelen vaan että eikö kaikkia kärrätä tänne heppojen sekaan. Ainakaan tallilla ei miljoonaa ihmistä näytä olevan.
Nyt mä meen sisään tonne ja etsin Luffin. Tosiaan, astelen ripeästi tallia kohti ja vilkuilen koko ajan ympärilleni. Jeesus, kukaan ei onneksi ole näkemässä kun tämmönen koulutyttö talsii tallille.
Sisälläpä se vilske on. Mitä jostain vähästä määrästä mä sitten puhuinkaan. Kierrän vähän tallissa. Kun lähden kävelemään, joudun liiskaantumaan seinään- vastaan tulee parikymppinen nainen, joka taluttaa rautiasta hevosta. Mitä mä roduista tiedän, mutta arvelen sen hannoveriksi. Nainen pysäyttää hevosen nähdessään minut.
"Moi! Mä en oo sua täällä nähnytkään! Ootko sä Minnea tai Oona?"
"Oona mä olen", rauhoitun hetkellisestä ällistyksestä.
"Tervetuloa, mä oon Chao ja tässä on Dinna- mun hoitsu. Hoidan Katriinaakin, se on andalusialainen", nainen kertoo.
Chao. Painetaan mieleen."Kiitoksia, osaisitko sä neuvoa mulle, mistä löytää Luffin luo?" tajuan kysyä.
"Tuolla on Luffin karsina", Chao viittoo. Nyökkään ja sanon hei Chaolle, joka maiskauttaa Dinnansa liikkeelle.
Että tämmöstä väkeä, nice. Ainakin oli kiva vastaanotto! Chaolle plus.Kun oikea karsina löytyy, tiiraan sisälle varsin hanakasti. Suloinen ratsuponitamma kääntyy katsomaan minua ja pärskähtää.
Kysyykö se mitä mä täällä teen? Se on megasöpö!"Moi, mä oon sun uusi hoitaja, Oona!" esittelen ja asetan laukkuni karsinan eteen. Luffi katsoo minua suloisesti. Samassa läheltäni kuuluu iloinen ääni:
"Hei!"
"Moi!" vastaan ennenkuin käännyn katsomaan tulijaa.
Taas uusi tuttavuus, toivottavasti se tallinomistaja, niin voin pyytää ohjeita, oliko sen nimi..."Latu?"
"Juu, Latuhan mie oon. Sä olet kaiketi Oona?" mies kysyy.
"Kaiketi juu", punastelen.
"Kiva kun aloitit Luffin hoitamisen. Pidätkö hyppäämisestä?"
"Arvaa vaan! Mä rakastan sitä!" nauran ja hymyilen.
"Sitten Luffi on sulle täydellinen. Se hyppäsi vähän aikaa sitten itsensä korkusen aidan yli", Latu kertoo.
Itsensä korkuisen?? Eikä!"Ittensä?" toistan.
"Juu. Mutta se siitä sitten, tervetuloa! Oletko jo tavannut ketään?"
"Öö..." mutisen ällistyneenä.
"Joo... yhen kivan naisen... Chaon! Ja Luffin ja sut."
"Chaon? Hienoa! Mä lähenkin, mene vaan Luffin luo sinne karsinaan. Pyydän Chaon neuvomaan sua vähän", Latu selittää ja lähtee.
Morjens, tallinomistaja. Kai pitäis tutustua tähän poniin?Avaan karsinanoven. Ei mua jännitä, varma pitää aina olla, mutta vähän on hassu olo saapastella hoitsun karsinaan, jota ei ole ikinä ennen nähnyt.
Eihän se mua tajua hoitajakseen? Iik! "Moi, poni! Mä olen Oona, kuten sanoinkin", toistan ja ojennan käteni Luffia kohti. Se haistelee minua vähän.
"Sä oot ihan pölynen! Saisinko mä harjata sua?" kysyn lempeästi. Poni ravisteleeja harjaansa ja katsoo minua.
"Eli joo? Oota, mä otan tosta harjat ja kaviokoukun", ounastelen ja kierrän nopeasti harjakopalle.
Hitto, mä olen saanut hoitsun! Se on niiin söpökin... Harjat eksyvät käsiini, ja laitan ne kaltereiden väleihin. Otan käteeni ensin kumisuan, jolla pyöritän likaa pois. Osa Luffin karvasta on nimittäin täynnä savea!
"No niin, tyttö. Mitä sä haluaisit tehdä tänään?" kysyn.
Olen omistanut koko päivän hoitsulle, se ei saa mennä patsasteluksi. Luffi pärskähtää taas ja heilauttaa harjaansa niin, että se hulmuaa.
"Veikkaan, että sä tahdot ulos. Me voidaan tehdä talutus tai jotain kivaa", ehdotan.
Vaikka poniagilityä! Mä ehdotan tota Latulle, jos se antais luvan!Kun olen harjannut Luffin ja puhdistanut sen kaviot, alan suunnitella ohjelmaa.
"Mä taidan nyt mennä kysymään Latulta, saanko mennä poniagilityä", sanon ja taputan ihanaa ponia. Päätän ottaa sen kyselyreissulle mukaan- laitan riimun päähän. Luffi antaa laittaa riimun tosi kiltisti ja odottaa nätisti lupaa tulla. Maiskutan Luffille.
"Tulehan, tyttö!"
Pihamaalla näen Latun. Kiiruhdamme häntä kohti ravissa, ja Latu näkee meidät.
"Ai terve! Mihinkäs teillä noin kiire on? Sujuuko yhteispeli?"
"Joo, mä tulin kysymään, sopisko sulle, että me mentäis Luffin kanssa poniagilityä tossa ulkokentällä. Esteitä, pujottelua ja sellasta", ehdotan.
"Tottakai, täysin vapaasti, ei lupaa tarvitse joka kerta sitten kysyä", Latu vastaa. Kiitän ja käännyn ympäri.
Jeeesss! Me saatiin lupa!"Hienoa! Mennään talliin, niin mä saan puettua sulle suitset. Otetaan suojatkin, jotta sä voit hypätä helposti", suunnittelen ja silitän Luffin kaulaa. Lähden sitten johtamaan tietämme talliin.
Kun olemme perillä, sidon Luffin käytävälle ja haen sen suitset. En olennaisesti tiedä, missä satulahuone on, joten kysyn sitä ohi menevältä tytöltä.
"Moi! Mä oon Luffin uus hoitaja, Oona. Osaatko neuvoa varustehuoneeseen?"
"Ai moi! Jeccu, Annan hoitaja, ja joo! Meetkö sä ratsastamaan?" tyttö tiedustaa.
"Meen ulkokentälle poniagilityä", kerron.
"Poniagilityä? Voinko mä tulla mukaan? Annaa pitäis vielä liikuttaa", Jeccu hymyilee.
"Tietysti voit!"
"Okei, haetaan sitten yhdessä suitset!"
Vaihdamme Jecun kanssa lauseita ja haemme suitset.
"Otanko mä martignaalin? Eihän sitä voi kiinnittää?"
"Ei sitä tarvii ottaa, kunhan haet ne suojat", Jeccu huolehtii.
"Okei, mä kipasen ne. Jos nähään tossa pihalla", ehdotan ja pinkaisen Luffin karsinalle.
Kun viimein olen ottanut neljä keltaista suojaa ja tuonut ne ponin luo, veikkaan, että Jeccu on jo ulkona.
"Okei, mennään, ja nopsaa nyt. Jeccu odottaa", hymyilen ja kyykistyn. Kokeilen Luffin jalkoja ja asetan suojat paikoilleen. Luffi laskee päänsä alas ja kurkkaa minua. Naurahdan kevyesti siirtyen samalla toiselle puolelle. Taputan Luffin kaulaa, kun kyykistyn narun alta ja laitan suojat paikoilleen.
Sitten suitset. Riimu kaulalle.
Voi jumalauta jos tää ei anna laittaa suitsia! Mä olen hukassa! Mutta ei, Fluffy antaa laittaa suitset kiltisti päähänsä, vaikka vähän ihmetteleekin, kun otan ohjat pois ja siirrän riimunnarun niiden tilalle.
"Nyt mentiin", sanon kiireisenä.
Jeccu saa varmaan musta huonon kuvan...Mutta pihalle kävelee tasan samaan aikaan kun me ruunikko ratsuponi, joka tosin on kymmentä senttiä korkeampi kuin Luffi.
Huh!"Moi! Mennäänkö?"
"Joo!" huikkaan Jeculle ja tulen hänen viereensä taluttamaan Luffia. Luffi menee kiltisti.
Toivotaan, ettei se mitään megahyppyjä tee, mä en pysy perässä. Tai ehkä... joo! Mä otan liinan tosta aidanpielestä!Vetäisen liinan kiinni Luffin suitsiin ja laitan talutusnarun roikkumaan siitä paikasta, jossa liina oli.
"Pidä sä näitä, mä voin tehdä radan", ilmoitan Jeculle, joka ottaa Luffin viereensä ja toljottaa.
20 minuuttia mä siinä touhuan, ja hevoset on aika kyllästyneitä. Vastaanotankin Luffin mielelläni ja annan Jecun aloittaa.
Jeccu pyytää Annalta ensin käyntivolttia, josta hän nostaa ravin puomeille. Seuraavana on kohtalaisen matala ristikko sekä pujottelu, jotka edetään ravissa, ja viimeinen voltti annetaan mennä laukkaa.
Mä en kyllä oo niin varma... "Mennään, Luffi", hymyilen ja maiskutan ponin reippaaseen käyntiin. Ensin voltti, joka kääntyy ikävästi soikioksi, ja jonka korjaamme toisella voltilla. Sitten kävelen puomien toiselle puolelle ja kutsun Luffin raviin. Hyvin menee. Sitten este, jonka Luffi hyppää korkealta, noin metrin Luffi hyppää, vaikka ristikko on noin 40 cm. Pujottelu on vähän kiitoa, ja lopulta laukkaa. Halaan Luffia.
Hyvin meni.Oona & Luffi 1HM