Tutustumista 29.3Olin matkalla Latulaan. En ollut koskaan käynyt siellä. Istuin Lindan autossa kuljettajan paikan vierellä. Emme puhuneet juuri mitään. Molemmat istuivat vain. Linda oli kyllä ihana naapuri, kun jaksoi heittää minut joka paikkaan. Iskä kun oli töissä ja äitillä oli aina uunissa tuli, pyykkikone päällä, asiakas... Ei ne mua jaksanut kuskata. Linda oli kuitenkin aina innolla viemässä mua, pääsihän hän samalla tutustumaan muihin talleihin.
Lindalla on siis oma talli. Se on pihattotalli, jossa kaikilla on oma karsina, mutta vapaa pääsy tarhaan. Lindalla on kolme connemaraa, joista kaksi saa kesällä varsan. Niiden mahat ovat jo alkaneet kasvaa, ja viimeinen tiineystarkastus lähestyy molemmilla. Lindalla on myös andulusian täysveritamma, jonka koulutus on kesken. Minä hoidan tammaa. Tallilla on myös oma irkkutyttöni, joka on käytännössä samanlainen kuin Feeda, tai ainakin niin Lynn minulle kertoi, kun Ruolammella käytiin maastoilemassa. Hän sai minut houkuteltua Latulaan, ja tässä sitä nyt ollaan.
Niin, ajoimme hieman kuoppaista tietä peltojen keskellä. Eräässä risteyksessä oli rakennus, ja sen vieressä autoja parkissa.
- Eiköhän jätetä kaara tähän, navigaattori näyttää meidän olevan perillä, sanoi Linda ja ajoi muiden autojen viereen.
- Voi, kohta näen Feedan, sanoin noustessani autosta.
Näimme peltojen keskellä olevan Latulan rakennukset - monet tallit ja muut. Kävelimme pihatietä, ja pysähdyin kentän laidalle. Siellä ratsasti noin 160 senttinen tyttö cremellolla quaterilla, vain pitkät, punertavat hiukset liehuivat heidän kiitäessään.
- Moi, Lynn!
Minä kyllä tunnistan Lynnin, ollaan kavereita. Hän vastasi minulle ja ratsasti aidan viereen. Heidän lännentyylinen pysähdys oli vaikuttava.
- Lynn, tässä on naapurini Linda, esittelin kohteliaasti. - Linda, tämä on ystäväni Lynn, jatkoin.
- Sinulla on hieno hevonen, Linda sanoi.
- Endi on ihana, ja superkiltti! Se on hyvä opettaja, Lynn vastasi hymyillen. - Feedaa tulit hoitamaan? jatkoi Lynn, nyt minulle suunnattuna.
- Joo. Missä tallissa Feeda asustaa?
- Minä uskon, että se on tarhassa. Latu näytti muuten olevan tuossa tallipihalla, hän varmasti auttaa sinua.
- Okei, nähdään!
Löysimme Latun tallipihalta, hän oli matkalla maneesille.
- Hei, Suvi! nuori mies sanoi.
- Moi, miten sä mut tunnistit? vastasin hymyillen.
- Noh, onhan tuo Lynn kertonut minkä näköinen olet, eikä tänne muita uusia ole vähään aikaan tullut.
- Aa. Tämä on naapurini Linda, hän toi minut tänne ja mieluusti varmaan titustuu talliin, esittelin Lindan.
- Tervetuloa vaan, olen siis Latu, mies vastasi kätellessään. - Feeda on tarhassa, tuollapäin. Vie se tuohon talliin tuossa, karsinanovessa on kyllä nimi.
Kipaisin talliin hakemaan narua ja päitsiä, ja jätin Lindan kiertämään tilaa Latun kanssa. Talli oli hieno, lähivuosina rempattu. Löysin Feedan karsinan äkkiä ja otin päitset oven vierestä.
Tarhassa oikein parveili tammoja, mutta jykevähkö pintaloosa kyllä erottui sirojen lännenhevosten joukosta. Huusin Feedaa nimeltä, ja se käppäili nätisti luokseni.
- Hieno tyttö, lähdetäämpäs talliin. Sua pitäisi varmaan liikuttaa tänään, vapaapäiviä varmaan on ollut lähiaikoina.
Puhelin kaikkia jonninjoutavia, mutta Feeda näytti kuuntelevan. Se seisoi kiltisti aloillaan, kun sidoin sen karsinaan, eikä varmaan hievahtanutkaan ennen kuin palasin harjojen kanssa.
Otin käteeni pölyharjan. Sillä suin lyhyillä, napakoilla vedoilla vasemmalta puolelta kaulan. Nostin tuuheita jouhia, jotta pääsen varmasti harjan kanssa joka paikkaan. Kaulasta siirryin lapaan ja ryntäisiin. Kun harjasin säkää, Feeda oletuksieni mukaan venytti kaulansa pitkälle riippumaan ja lerputti alahuultaan. Ainakin se nautti toimituksesta! Etujalkoja en paljoa viitsinyt pölyharjalla harjata, kun niiden iho on niin ohutta, eikä karvaakaan ole yhtä runsaasti kun vaikka selässä, jota harjasin seuraavaksi. Mahan jätin kokonaan harjaamatta, joten siirryin lautasille ja reisiin. Tiesin kyllä, että Feeda ei potkaise, vaikka kulkisin toiselle puolelle sen peräpään takaa, mutta kuljin kuitenkin sen kaulan ali, ja harjasin toisen puolen.
Pehmeällä harjalla sain harjattua pään, jalat ja mahan, ja muutenkin suin karvat järjestykseen. Kun vaihdoin seuraavaan harjaan, älysin että kumisualla olisi kannattanut harjata ennen pehmeää harjaa. No, otin kumisuan, ja aloin pyöritellä paksua talvikarvaa irti. Sitä lähti ja paljon, koko ajan sai olla koputtelemassa seinään sukaa. Koko hevonen vain pöllysi, nautti varmaan vielä enemmän kuin äsken. Piikkisualla siivosin irtokarvat pois, ja sormilla setvin suurimmat takut jouhista ja viimeistelin ne järjestykseen metallikammalla. Harjapakista löysin myös liinan, jolla pyyhin silmät ja sieraimet. Sienellä putsasin hännänalusen, ja sitten otin kaviokoukun käteeni. Kavioistakin lähti paljon likaa, kuraa ja lunta. Kavioharjalla sain vielä siistittyä kunnolla kaviot. Aina vähän väliä olin rapsutellut ja silitellyt Feedaa, joten tähän harjaustuokioon oli kulunut kokonainen tunti.
Pakkasin hoitopakin ja lähdin talsimaan käytävää pitkin varustehuoneeseen. Linda pylähti talliin ulko-ovesta.
- Sullahan kesti harjaus, hän sanoi.
- Ihan normaalia, Feeda on semmonen karvaturri.
- Minä lähden käymään kylällä, ja puolentoista tunnin jälkeen oletan, että olet valmiina lähtemään kotiin tuolla parkkipaikalla.
- Asia selvä!
Etsin varustehuoneesta juoksutusvälineet, vyön ja liinan. Tuossa naulassa on semmoiset juoksutuspäitset, saattoi kapsoni olla nimeltään. Raippoja oli yhdessä laatikossa pystyssä vaikka millä mitalla, valitsin pisimmän. Hm, en taida tarvita apuohjia, no enpä silloin tarvii vyötäkään. Jahas, takaisin karsinalle.
Feeda antoi rauhassa vaihtaa päitset. Kiinnitin pitkän liinan renkulaan turparemmissä. Halasin Feedaa, ja tunsin sen turpan selälläni. Halailimme siinä vähän aikaa, ja lähdimme kentälle talsimaan. Oli Lynn jo ehtinyt sieltä lähteä, ja se oli ihan vapaa. Feeda tiesi heti, mitä piti tehdä. Menin keskelle kentää ja pyysin käyntiä. Liina oli niin pitkä, että Feeda sai kävellä ihan aidan vieressä sen vähän matkaa mitä ympyrällä aitaa oli. Se käveli nätisti, ja sitten pyysin suunnanvaihtoa, eli siirryin keskipisteestä lähemmäs ympyrän kehää, ettei Feeda voi jatkaa samaan suuntaan, joten se kääntyi ja minä palasin keskelle. Maiskautuksella sain lisää potkua käyntiin.
Pian pyysin ravia. Kun olimme verrytelleet, teimme suunnanvaihtoja, pysähdyksiä, peruutuksia, askellajin vaihtoja. Jotta kaikki piilossa oleva ylimääräinen energia purkautuisi, annoin Feedan laukata pidemmänkin ajan, muistaen suunnanvaihdon. Muutaman puominkin sille laitoin askelta tahdittamaan.
Loppukäynnit käveltiin teitä pitkin. Lähdimme tallipihasta itään melko leveää kärrytietä, ylitimme puron ja kuljimme suon laidassa. Nautimme aurinkoisesta kevätpäivästä. Pian oli kuitenkin aika palata takasin, ja matkalla laskin Feedan tarhaan muiden hevosten joukkoon.
Vein päitset ja liinan satulahuoneeseen ja hain kottikärryt ja talikon. Harjankin otin mukaan, ja menin Feedan karsinaan. Aloitin siivousoperaation keräämällä lannat ja märät kuivikkeet kottareihin, ne kärräsin lantalaan. Sitten harjasin koko karsinan lattian kuivaksi harjalla, ja samalla kuivikkeita siirrellessä pöyhin ne ilmaviksi. Pienen paalin puolikkaan hain kuovikkeita lisää, ja huolehdin, että seinän vieressä on paksumpi kerros kuiviketta. Vanhalla tiskiharjalla ja vedellä hinkkasin ruokakupin puhtaaksi. Vesiämpärin vein pesariin, ja kaadoin lämmenneen veen pois ja pesin ämpärin huolella. Sitten kaadoin uuden, raikkaan veen sinne ja vein takaisin karsinaan.
Varusteita en ehdi enää siivoamaan, Linda hakee minut pian. Lynnin näin jossain ja moikkasin, ennen kuin lähdin parkkipaikalle. Edessä olisi piitkä tarina Lindalle ihanasta päivästä.
Suvi & Feeda 1 HM// Tällä aloituksella saat oikein hyvillä mielin avata pistesaldosi, eli ne tutut 3 hp tarinasta pamahtaa.
-Latu